Lage rugklachten komen veel voor en moeten dus eerder als normaal dan abnormaal gezien worden:

1. Elk jaar krijgt 20 % van de mensen lage rugklachten en in een heel leven gaat het om 80%
  2. 99% van lage rugpijn heeft geen ernstige onderliggend medisch probleem
  3. Lage rugpijn kan langer duren dan dat je van te voren denkt, de duur is ongeveer tussen de twee en zes weken. Maak je niet teveel zorgen.
  4. De mensen die een normaal leven porberen te leiden met lage rugklachten hebben een betere prognose dan mensen die dat niet doen. Kortom laat lage rugpijn niet je leven bepalen.
  5. Voor rond de 80% van de lage rugklachten is geen specifieke oorzaak aangetoond, daarom noemen we het dan ook aspecifieke lage rugklachten.
  6. Veel factoren kunnen een bijdrage leveren aan lage rugklachten zoals hoge mate van stress, slecht slapen, onvrede over het werk of familiare problemen.
  7. Er zijn geen bewegingen of activiteiten die je per se moet vermijden als je last hebt van je rug. Het is soms verstandig om een beweging tijdelijk aan te passen als je veel last hebt om de pijn hanteerbeer te houden maar zorg ervoor dat je niet op lange termijn bewegingen als goed of slecht gaat beschouwen.
  8. Scans of x foto’s laten niet de oorzaak van rugklachten zien en zijn in de meeste gevallen overbodig.
  9. Pijn is niet zichtbaar te maken, pijn is een persoonlijke ervaring en complex. Een makkelijk en snelle verklaring voor ( langdurige pijn ) is er niet.
  10. Lage rugklachten zijn niet anders dan andere klachten in het lichaam ten aanzien van pijn, maar we hebben wel de neiging om er anders mee om te gaan. We maken ons te vaak te veel zorgen om lage rugklachten wat niet helpt bij het herstel.